dissabte, 13 de juliol de 2013

MÒDUL 7. PREPARATS? LLESTOS?... JA!!!

Acabem el curs. Han estat 15 dies d'anar descobrint Apps, aplicacions didàctiques, comentaris als forums, recomanacions... La veritat és que no donaves a l'abast. Així que tinc apuntat un munt de material per continuar mirant durant l'estiu.

Començar un projecte amb "tablets" no és gens fàcil. Porto uns quants anys intentant engrescar al meu claustre en la utilització de les noves tecnologies i encara trobes mestres que fins i tot no saben utilitzar el correu electrònic. Malgrat això a la nostra escola s'ha fet una gran tasca (gràcies al coordinador TIC): gairebé a totes les aules tenim pissarres digitals i hem fet una inversió en portatils per utilitzar en gran grup. 

Cada classe té el seu bloc (de l'XTEC) tot i que ara ens estem plantejant crear un de BLOGGER per cada nivell, ja que sovint la informació es repetia a cada bloc de les classes. Normalment la publicació del bloc ho portava el mestre, però ara acabo de descobrir (gràcies al curs) que els alumnes poden publicar directament enviant el seu article al correu de BLOGGER. Gran descobriment!!!!

L'alumnat de Cicle Superior disposa d'un correu electrònic de GMAIL, i amb això ens assegurem l'accès al blocs de BLOGGER, a Google Drive i a la resta d'aplicacions amb només un usuari i contrasenya. En el nostre cas, passem una autorització a les famílies per a que la signin i som els mestres de la Comissió TIC els que creem els comptes a cada alumne. Sí, es una gran feinada, però així ens assegurem que cada alumne té el seu compte. Què passa si la família d'un alumne no autoritza a crear un compte? Bé, aquest curs de 100 alumnes només hem tingut 1 família que no ho va autoritzar. Quan feiem pràctiques de publicació al bloc aquest alumne feia una altre feina o bé ajudava a algun company. És una llàstima.

Aquest any hem introduit els "Calendaris de Google Drive" al blocs de l'aula. Hem creat una pàgina al bloc i allà apuntem els deures, les sortides, els comunicats... A més a més et dona la possibilitat d'adjunt arxius, així que les famílies es poden descarregar els comunicats de l'escola, les autoritzacions de sortides...

Aquesta és una mica la situació de la nostra escola. A partir d'aquí ens plantegem donar un pas més enllà. Tauletes? Potser sí. Aquest hauria de ser el camí.

COM INTRODUÏM LES TAULETES A L'ESCOLA?

La companya Mª Àngels López comentava al forum del Mòdul 7 com va començar a portar el seu Ipad a l'escola i de mica en mica alguns mestres s'han anant engrescant a comprar les seves tablets i experimentar. 


Doncs hauríem d'anar una mica per aquí. Perdre la por a la "nova tecnologia", començar a practicar amb les "apps" i després introduir-lo a l'aula.

L'aplicació "Magisto Magical Video Editor" és una molt bona aplicació amb resultats excel·lents. Fàcil i intuitiva. La podem utilitzar a qualsevol cicle.


PROPOSTA D'APLICACIÓ 1

- Pensant en la meva escola veuria molt factible comprar 4-5 tablets per Ed. Infantil i montar un racó. Aplicacions per nens d'aquestes edats n'hi ha moltes. Al bloc de "Proyecto Guappis" trobareu aquest Symbaloo d'Apps per Ed. Infantil...


- De fet són precisament les mestres d'Ed. Infantil i Cicle Inicial les que tenen més dubtes a l'hora d'introduir les noves tecnologies. Així que seria un bon començament. Els nens s'implicarien ràpid i tindrien molt de guanyat.

PROPOSTA D'APLICACIÓ 2


- Però també podríem montar un racó d'anglès. Si tinguessim grups flexibles i poder treballar en petit grup alguna sessió d'anglès, podríem montar un racó amb 4-5 tablets.

- Podríem utilitzar Apps de veu com AudioBoo o Soundcloud.

- A la següent pàgina de Pinterest (com bé ha recomanat en Cristian Cabanes) trobareu un munt d'apps per anglès.

- Un bon diccionari ESPANYOL-ANGLÈS # ANGLÈS-ESPANYOL?



ALTRES APPS PER ALUMNES


- Sens dubte GOOGLE DRIVE. Una gran eina gratuïta per crear, editar i compartir.
- Amb un compte de Gmail. Tens accès a Google Drive i moltíssim més.
- "Google Drive" és la principal. A partir d'aquí... Un exemple:

* KruiseTafels. Per practicar amb les taules de multiplicar.
* World Atlas HD (National Geographic)
* Irregular Verbs (Anglès-Castellà)

A mi personalment m'agrada molt:


I aplicacions de la pròpia tauleta:

* Calendari. Què ens serveix com una gran agenda.
* Notes.
* Ibooks. On es poden descarregar material en PDF.
* Contactes.

Però el ventall d'apps és enorme i cada dia estarem trobant coses que podem aplicar a l'aula.


APPS DE GESTIÓ PELS MESTRES


Un dels grans descobriments que he fet en aquest curs IDoceo. Porto 15 dies experimentant amb ella.

Altres apps: Google Drive, Skype i WhatsApp (realment util per coordinar-te amb el teu paral·lel fora d'horari lectiu; a l'escola fins i tot tenim grup de WhatsApp...).


DISTRIBUCIÓ DE CARPETES


- Els alumnes les poden organitzar per àrees (català, castellà, matemàtiques...)

- Als mestres, sens dubte, ens aniria millor per competències: comunicativa, artística i cultural, tractament de la informació i competència digital, matemàtica...


PREGUNTES I DUBTES


- De mica en mica hem anant solucionant problemes, no?

- Comencem amb 4-5 tablets. Creiem que les tablets les hauria de comprar l'escola. Si els alumnes portessin les seves tablets tindriem greus problemes comparatius. A més a més tot depèn de la situació i l'entorn socio-econòmic en la que es trobi cada escola. En el nostre cas, actualment, tenim moltes dificultats per a que les famílies paguin les quotes de material, llibres socialitzats o fins i tot una sortida de 2-3 €. És una situació difícil.

- En les "Situacions d'Aprenentatge" del mòdul es parla del "Crowdfunding"... Bé, per què no? En una situació econòmica com la que estem vivint crec que hem de buscar altres vies de financiació.

- D'altra banda, si les tablets són propietat de l'escola, els comptes que s'utilitzin també haurian de ser de l'escola. Es podrien crear diferents usuaris amb correus diferents i per a cada tablet, però propietat de l'escola.


Bé. En definitiva, l'important és començar. Els dubtes i problemes els anirem solucionant sobre la marxa. Una mica d'improvització tampoc no està gens malament, encara que també és veritat que per justificar la compra de les tablets ens hem de basar en un projecte ben definit. 


El curs s'acaba. Bona sort a tothom i sobretot COMPARTIU!!!


Alfons Bello


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada